Jag kan inte stanna vid socionom

Jag har nu tagit igenom mig mer än halva utbildningen, lite till kvar. Jag är tillbaka vid skolbänken efter 1,5 års uppehåll. För mig var det självklart att ta studieuppehåll och jag ångrar verkligen ingenting. Att jobba som programledare på P3 har jag gett mig så mycket på så många plan. Jag brukar vara bra på att uttrycka mig, men att föröka i ord förklara vad det har gett mig, kan inte ens jag.  Jag minns hur jag var i skolan när jag blev tillfrågad att vara med i rekryteringsprocessen. Herå universitet vi ses. 

Nu har vi setts igen. Fast under helt andra omständigheter. Jag har två bostäder i två olika städer, erfarenhet i bagaget och en helt annan ekonomisk situation. Så nu sitter jag här igen, framför Word och försöker sammanfatta svårlästa artiklar på engelska. Det är inte så romantiskt som jag hade föreställt mig. Min hjärna är helt grötig efter uppehållet. Jag  googlar hur jag ska referera enligt Harvard.  Jag har glömt allt, och jag tycker ärligt det är lite tufft. Speciellt med två extrajobb vid sidan av, och ett barn. Men det finns ingenting jag inte klarar av. Jag gör det inte med ett leende på  läpparna, på det sättet är det en svaghet, men jag gör det i alla fall.


Jag vet att jag inte kommer sluta vid socionom. Jag kommer även att plugga journalistik. Det är där jag hör hemma. Att vara journalist är ju inte en skyddad titel, du är ju journalist så fort du jobbar journalistiskt, men jag vill ändå ha utbildningen i ryggen. Men en utbildning i taget.

Jag ser den här sista tiden som en eld stig jag bara måste gå igenom. Men med målet i sikte, blir det möjligt.

Kommentera

